20 september, 2023
En blomstrande revolution!
När jag startade Blombruket hade jag en tydlig vision – jag ville erbjuda kunderna en möjlighet att köpa blommor på ett mer hållbart och medvetet sätt. Resultatet blev Blombruket och konceptet med “letterbox flowers”. Buketterna skulle packas smart, ta så lite plats som möjligt i frakt och distribueras på ett effektivt sätt. Kedjorna skulle kortas, svinnet skulle minska och kvaliteten skulle höjas. Blommorna skulle dessutom hålla dubbelt så länge som en vanlig bukett.
Vi lanserade Blombruket i samband med pandemin och fick en kanonstart. Snacka om timing! Kunderna minst sagt älskade vår produkt. Nu skulle vi växa snabbt och bli stora så att jag kunde börja jobba mot nästa mål, spårbarhet. Det finns en stor avsaknad av spårbarhet inom branschen och det är få aktörer som vet var blommorna man säljer eller köper kommer ifrån. Vi blev större, vi bytte inköpskanaler och fick nu direkt insyn från vilken odling blommorna kom. Vi blev rekommenderade några bra odlare och reste till Holland för att besöka dem. Men att bara använda holländska odlare visade sig vara en utmaning, utbudet skulle bli för litet under delar av året. Vi fick tips om fler odlingar i Italien, Israel, Colombia och Kenya. Men att själv driva Blombruket och samtidigt resa världen runt för att besöka odlare var en omöjligt ekvation, både när det gällde tid och pengar. Jag bestämde mig för att avvakta och istället söka mer kapital och bygga ett större team innan vi kunde ta nästa steg.
Parallellt med min resa med Blombruket och letterbox flowers växte ett allt större intresse för torkade blommor fram, både hos mig och hos kunderna. Vi inledde ett samarbete med Paradisverkstaden på Öland där vi sålde torkade blommor. Under flera år hade vi de torkade blommorna som ett sidoprojekt, som varken fick kärlek eller utveckling. Men det var något med produkten som tilltalade kunderna. Jag märkte att det fanns ett stort intresse och en efterfrågan, en efterfrågan som samtidigt började minska för de färska snittblommorna. Den stora massan verkade helt enkelt tycka att det var för kostsamt att lägga flera hundra kronor på en bukett med snittblommor, vare sig den håller i en vecka eller två.
Jag själv och mina värderingar förändrades också under de här åren som företagare. Jag förändrade min syn på konsumtion och hållbarhet. Flera år med begränsad inkomst gjorde att jag nästan helt slutade att konsumera och de köp jag gjorde och fortsatt gör idag är mycket mer genomtänkta och långsiktiga. Därpå kom en lågkonjunktur. Fler och fler tvingas välja bort lyxkonsumtion och att prenumerera på färska snittblommor får strykas från inköpslistan för många av våra kunder.
Allt talade för att det var dags att tänka om och satsa på de torkade blommorna och jag började sätta mig in i branschen. Det visade sig att det fanns en hel del mindre bra produkter på marknaden, rent av giftiga! Många torkade blommor som produceras i länder med dåliga arbetsförhållanden och det verkade finnas en stor avsaknad av kontroll och spårbarhet. Dessutom behandlas torkade blommor ofta med färg som kan innehålla kemikalier. Färgade blommor kan alltså vara giftiga – exempelvis visade det sig att alla kritvita torkade blommor blekta med klorin!
Med den här AHA-upplevelsen bestämde jag mig för att satsa och vi började leta efter en ny leverantör med kravet att ALLA torkade blommor vi köper in ska vara odlade i Europa. De ska vara helt naturliga, utan färg och utan kemikalier. Till slut hittade vi rätt, Lamboo Dried and Deco i Nederländerna. Efter att ha gjort några mindre beställningar och varit otroligt nöjda med kvaliteten fick vi möjlighet att besöka dem. Direkt fick vi 100% spårbarhet. Vi kunde säkerställa hög kvalitet och bästa tänkbara förhållanden, både gällande arbetsförhållanden, energiförsörjning och kvalitet.
Sedan dess har försäljningen rullat på och återigen får jag samma känsla som när vi lanserade “letterbox flowers”. Det finns en stor efterfrågan och kunderna älskar våra torkade produkter. Vi har ett fantastiskt fint utbud och hög kvalitet. Dessutom är det prisvärt för kunden och med en mycket lägre klimatpåverkan än färska snittblommor, under en 12-månaders period minskar du CO2-utsläppet med 98 % jämfört med att köpa en ny, färsk bukett blommor varje vecka.
Det kunde inte kännas mer rätt i hjärtat, torkade blommor är framtiden! Så kul att ni vill hänga med på vår resa!