27 december, 2021
Blombruket prisas för klimatsmart förpackning
Blombruket är en av vinnarna i PostNords tävling “Årets airfluencer”
Under hösten har PostNord letat efter e-handlare som skickar luftsnåla paket. I sin tävling ”Årets airfluencer” ville de skina ljus på alla de överdimensionerade paket som skickas med onödigt emballage i Sverige. Med många inskickade bidrag av e-handlande svenskar, och med över 50 nominerade e-handlare, har nu Blombruket korats till en av vinnarna tillsammans med Adlibris och Apotea.
– PostNord har egna ambitiösa miljömål och uppmanar hela branschen att minska sina koldioxidutsläpp. Vi tror på kraften i goda exempel, och med Airfluencer 2021 vill vi hylla e-branschens luftsnålaste förpackningar. Vi hoppas det ska sporra fler att minska onödig luft i paketen och därmed i förlängningen också minska onödiga transporter, säger Maria Ibsén, pressansvarig på PostNord Sverige.
– Vi på Blombruket är ruskigt stolta över både vårt effektiva logistikflöde och vår smarta förpackning. Våra blommor levereras tätt packade i vår snygga och slimmade låda som är tillverkad av återvunnen FSC-märkt kartong och tar minimal plats i frakten. Om alla e-handlare skulle packa som Blombruket så skulle 1 av 3 frakttransporter helt försvinna från våra vägar*, säger Malin Brandén, grundare av Blombruket.
– Vi brinner för hållbarhet på riktigt, i både ord och handling. Att utses till en av vinnarna i Airfluencer-tävlingen är ett bevis på att allt fler kunder uppskattar vårt effektiva koncept. Kan vi dessutom inspirera andra e-handlare på till vägen till positiv förändring för branschens problem med onödig luft i paket som transporteras är vi ännu gladare, säger Peter Månsson, delägare på Blombruket.
Vi vill säga ett stort tack till alla våra kunder som nominerar oss i tävlingen! Tack för att ni är med och stöttar ett mer hållbart sätt att konsumera snittblommor!
* Enligt beräkningar gjorda av PostNord